ALGEMENE VOORWAARDEN SAFE SECURITY
Artikel 1.
Toepasselijkheid voorwaarden
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op en maken onderdeel uit van:
- alle offertes door de hiervoor genoemde bedrijven, afzonderlijk of gezamenlijk uitgebracht voor door hen, afzonderlijk of gezamenlijk, te verrichten diensten ;
- alle overeenkomsten, die de hierboven genoemde bedrijven sluiten omtrent de te verrichten diensten en op de diensten en werkzaamheden die zijn verricht voor het sluiten van een definitieve overeenkomst ;
- alle overeenkomsten voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
Alle genoemde bedrijven worden hierna gezamenlijk aangeduid als “ Safe Security ”.
2. Voorwaarden van de opdrachtgevers van Safe Security die de opdrachtgevers op offertes van of overeenkomsten met Safe Security van toepassing (willen) verklaren, zijn niet van toepassing, tenzij Safe Security uitdrukkelijk schriftelijk met de toepasselijkheid van dergelijke voorwaarden instemt. Afwijkingen van deze voorwaarden of van de tussen Safe Security en opdrachtgever gesloten overeenkomst zijn uitsluitend van kracht indien deze door Safe Security schriftelijk zijn bevestigd.
3. Indien een of meerdere der bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Safe Security en opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
Artikel 2.
Offertes
1. Aanbiedingen en offertes van Safe Security verbinden slechts, indien zij schriftelijk zijn gedaan en door de cliënt schriftelijk zijn aanvaard.
2. De door Safe Security gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders
aangegeven. Safe Security is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de cliënt schriftelijk binnen 30 dagen worden bevestigd, tenzij anders aangegeven.
3. Verzoeken tot het verrichten van diensten of uitvoeren van werkzaamheden door de cliënt gedaan
doen eerst een overeenkomst ontstaan, indien deze verzoeken door Safe Security schriftelijk zijn aanvaard.
4. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod is Safe Security daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Safe Security anders aangeeft.
5. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
Artikel 3.
De dienstverlening
1. Safe Security verricht diensten op het gebied van de bewaking en beveiliging, facilitaire dienstverlening een en ander in de ruimste zin des woords.
2. Onverlet de verantwoordelijkheid van Safe Security voor de goede uitvoering van de overeengekomen diensten staat het Safe Security vrij – onder toepasselijkheid van deze voorwaarden – gebruik te maken van diensten van derden.
Artikel 4.
Prijzen
1. De prijs van door Safe Security te leveren diensten kan ieder halfjaar ofwel worden herzien en aangepast, slechts in overleg met de cliënt aan wijzigingen in lonen en andere arbeidsvoorwaarden, in premies uit hoofde van de sociale wetten, in belastingen en in andere factoren van de kostprijs voor Safe Security, voor zover die wijzigingen buiten de invloed van Safe Security tot stand zijn gekomen, ofwel worden herzien overeenkomstig de wijzigingen in het indexcijfer voor de gezinsconsumptie, zoals het Centraal Bureau voor de statistiek dat publiceert. Bedoelde prijsherzieningen kunnen door Safe Security nimmer binnen drie maanden na het sluiten van overeenkomst met cliënt worden doorgevoerd.
2. Safe Security zal haar opdrachtgever van een tarief verhoging zo tijdig mogelijk mededeling doen.
Artikel 5.
Facturering / Betaling
1. Safe Security is gerechtigd aan het begin van de termijn waarin de diensten zullen worden verricht, te factureren. Betaling dient plaats te vinden binnen 14 dagen na factuurdatum. Opdrachtgever mag een schuld van hem aan Safe Security slechts met een opeisbare vordering van hem op Safe Security
verrekenen voor zover die vordering door Safe Security uitdrukkelijk is erkend of in rechte onherroepelijk is vastgesteld. Reclames met betrekking tot facturen dienen binnen veertien dagen na
factuurdatum schriftelijk ter kennis van Safe Security te worden gebracht, bij gebreke waarvan de facturen geacht worden akkoord te zijn bevonden door opdrachtgever. Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt, zal hij van rechtswege in verzuim zijn en zal Safe Security zonder dat enige sommatie of
ingebrekestelling nodig zal zijn, gerechtigd zijn een vertragingsrente in rekening te brengen gelijk aan de wettelijke rente, vermeerderd met 1 % en ingaande per de factuurdatum, onverminderd de Safe Security verder toekomende rechten. Safe Security heeft te allen tijde het recht voor betalingen nadere zekerheid te verlangen van de opdrachtgever.
2. Bij gebreke van tijdige betaling is de opdrachtgever gehouden aan Safe Security alle buitengerechtelijke en gerechtelijke incassokosten te vergoeden die Safe Security moet maken om tot incasso te komen.
De buitengerechtelijke incassokosten worden geacht tenminste 15 % van het verschuldigde bedrag te belopen, met een minimum van €. 113.45 (fl. 250,00) onverminderd de bevoegdheid van Safe Security een eventueel hoger bedrag aan buitengerechtelijke incassokosten te vorderen, indien Safe Security
een hoger bedrag verschuldigd is geworden.
Artikel 6.
Overmacht (niet toerekenbare tekortkoming)
1. Indien Safe Security door overmacht – waaronder in ieder geval wordt verstaan: oorlog of een daarop gelijkende situatie, oproer, sabotage, brand, blikseminslag, explosie, overstroming, staking, uitsluiting en voorts iedere gebeurtenis, die buiten de wil of het toedoen van Safe Security de uitvoering van de overeengekomen diensten tijdelijk of blijvend redelijkerwijs onmogelijk maakt of verhindert – niet in staat is de overeengekomen diensten te verrichten geldt het navolgende:
a) bij tijdelijk niet kunnen verrichten van de overeengekomen diensten hebben partijen niet aanstonds het recht de overeenkomst te ontbinden. De betalingsplicht van de opdrachtgever vervalt in dat geval niet en wordt niet opgeschort. Als een tijdelijk niet kunnen verrichten van de overeengekomen diensten geldt het niet kunnen verrichten van de diensten gedurende maximaal zestig aaneengesloten dagen. Daarna kan ieder van de partijen de overeenkomst met onmiddellijke ingang ontbinden.
b) bij blijvende onmogelijkheid om de overeengekomen diensten te verrichten vervalt de betalingsplicht van de opdrachtgever niet en wordt niet opgeschort. In dat geval hebben partijen wel het recht de overeenkomst aanstonds (voor het deel dat door Safe Security niet kan worden uitgevoerd) met onmiddellijke ingang te ontbinden. Indien opdrachtgever van die mogelijkheid gebruik maakt zal hij echter gehouden zijn de voor de diensten overeengekomen vergoeding gedurende een maand na de ontbinding door te betalen.
Artikel 7.
1. Indien een door Safe Security ingezette medewerker een strafbaar feit ontdekt, wordt dat aan de opdrachtgever gerapporteerd. Opdrachtgever beslist of al dan niet aangifte wordt gedaan. Indien opdrachtgever daarom verzoekt zal de medewerker die het strafbaar feit ontdekt aangifte doen, echter onder verantwoordelijkheid van de opdrachtgever en schriftelijk gemachtigd namens de opdrachtgever en / of rechthebbende. Opdrachtgever vrijwaart Safe Security en de door haar ingezette
medewerkerkers voor alle aanspraken van derden ter zake van dergelijke aangiften, ongeacht of Safe Security en de medewerkers enig verwijt valt te maken met betrekking tot de aangifte. Indien de geconstateerde strafbare feiten betrekking hebben op overtredingen van de algemene maatschappelijke zorgvuldigheidsnormen kan Safe Security ook zelfstandig besluiten om aangifte te doen.
Artikel 8.